فیلم صبح اعدام به برنامه هفت رسید چرا تلویزیون سخنرانی حجت‌الاسلام مسعود عالی را قطع کرد؟ ریدلی اسکات در ۸۸ سالگی همچنان پرکار است برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشیخط «هفت هنر» در نگارخانه رضوان مشهد تام کروز با شانزدهمین پرش با چتر نجات، رکورد گینس را شکست علیرضا قربانی: فقدان «الهه»، دختر سرزمینمان، داغدارمان کرد ویدئو | گاف جدید شبکه ایران‌اینترنشنال علیه فرزند رهبر انقلاب اقدام دوباره نماوا برای دور زدن قانون درباره انتشار سریال سووشون؛ این‌بار با یوتیوب سیدعلی خامنه‌ایِ خمینی درباره نمایش خانم و آقای پاواروتی | صحنه‌هایی از یک فروپاشی روزمره فیلم‌های سینمایی تلویزیون در روزهای (۱۴، ۱۵ و ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۴) رکوردشکنی سریال «وحشی» در فیلم‌نت علی شادمان با فیلم «تهران کنارت» در راه جشنواره کارلووی واری تابستان فصلی پر از فرصت | نگاهی به برنامه‌های کانون پرورش فکری مشهد در تابستان ۱۴۰۴ شهاب موسوی‌زاده هنرمند نقاش درگذشت برنامه استعدادیابی بین‌المللی «ستاره شو» در راه نمایش خانگی جایزه بهترین فیلم جشنواره رینبو لندن در دستان «ایار» ایرانی
سرخط خبرها

قیصریه، اعتبار و دستمال یک خبر غیرحرفه ای!

  • کد خبر: ۱۳۴۸۲۵
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
قیصریه، اعتبار و دستمال یک خبر غیرحرفه ای!
اعتبار منابع خبری به صادق بودنشان است. هرچه صادق تر، معتبرتر.

خبر، باید صادق باشد. آنچه ذیل تعریف «الخبر یحتمل الصدق و الکذب» می‌خوانیم، در بستر خود به اعتبار ذهن شنونده است و با خبر در دانش ارتباطات متفاوت؛ به همین دلیل است که اعتبار منابع خبری به صادق بودنشان است. هرچه صادق تر، معتبرتر. اولین خبر غیرصادقشان، می‌تواند برج بلند اعتبار آن رسانه را به لحظه‌ای فروبریزد.

این گزاره زمانی در ذهنم نقش می‌بندد که مرد در اتوبوس، از صندلی‌های خالی چشم می‌پوشد تا کنار من بنشیند.

سلام را به این کلام ادامه می‌دهد که دنیای غرب چقدر کثیف است و اخیرا هم فلان رفتار غیراخلاقی و حرام را قانونی کرده اند. پیش‌تر هم بهمان رفتار قبیح را عادی ساخته اند و آنچه بر اقوام پیشین، عذاب الهی را نازل کرده است، به تکرار رفته اند که امیدوارم به عذاب الهی دچار شوند.

او بر صادق بودن خبر‌هایی که شنیده بود، تأکید می‌کرد و حتی می‌گفت آن را در اینترنت در فلان موتور جست وجو، پی بگیرید تا ببینید که من راست می‌گویم. به دیگران هم بگویید تا بدانند در آن طرف آب چه خبر است. به تجربه سه دهه کار رسانه ای، سری تکان دادم و بی آنکه در تأیید یا تکذیب گفته هایش چیزی بگویم، در ذهن خود آن گزاره را مرور کردم؛ «الخبر یحتمل الصدق و الکذب» انگار اینجا داشت در تولیدات رسانه‌ای بازتعریف می‌شد، حال آنکه خبر در رسانه حتما باید صادق باشد.

به احترام مرد که مویی سفید کرده بود، همان خبری را که گفت، جست وجو و منابع را نگاه کردم و کذب خبر را برایش گفتم، اما او نمی‌خواست بپذیرد. انگار آن خبر در عقبه ذهنش، خیلی جا گرفته بود که وقتی می‌خواست پیاده شود، گفت بازهم بگردید. خبر من حتما درست است؛ چون فلان جا دیده ام. او رفت و من ماندم و ضرورت صدق خبر و اعتبار منبع؛ گوهری که گاه مفت از دست می‌دهیم. مثل قیصریه‌ای که هزینه یک دستمال می‌شود. راستی چرا؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->